Inderdaad, het zei mij echt helemaal niets. Natuurlijk kon ik de betekenis wel raden, maar wat mijn mede-lid Alex Wijkhuizen hier precies mee bedoelde als titel van zijn presentatie, was de grote vraag.

Om eerlijk te zijn, zodra de inhoud gaat over overheid, ambtenaren en/of politiek begin ik doorgaans snel te knikkebollen. Niet echt mijn interesse en ik ben dan ook slecht bekend met de materie. Juist reden om nu maar eens goed te luisteren, bedacht ik me toen ik aankwam bij Grandcafé Laurens in Alkmaar.

Er was weer een mooie opkomst, ik denk ca. 20 mensen, en Alex was gevraagd eens iets te vertellen over zijn vak en belevenissen. Alex is namelijk sinds kort lid en dan is een presentatie een mooie manier om iemand snel te leren kennen.

Alex is zown (en dan schrijf ik uit protest bewust niet “zo een”) slimme jongen die altijd goed is geweest in leren en met zekerheid mijn IQ score doet verpulveren. Iemand die simpelweg verdomd veel weet en altijd gedreven is om zoveel mogelijk kennis op te doen. De een stort zich daarmee op de gezondheid en wordt een arts of chirurg, de ander duikt in wiskundige formules en Alex beet zich dus vast in politiek en ambtenarij. Dat heeft hem geen windeieren gelegd, want hij is nu op zijn 35ste al districtsmanager Uitkeren (soort regiodirecteur) bij het UWV. Bah, de uitslover… ; )

Gelukkig stemde Alex zijn presentatie af op zijn doelgroep en wist hij ons te boeien met zijn avonturen in Amerika, waar hij voor zijn studie over de periode van 3 maanden een onderzoek deed naar – je raadt het al – topambtelijk vakmanschap. Hij mocht bij hoge uitzondering een paar zeer hoog geplaatste mensen volgen bij de dagelijkse werkzaamheden. De opdracht was om in kaart te brengen hoe bepaalde politieke personen (op hoge functies) zich staande hielden in bepaalde situaties, hoe ze mensen weten te sturen en dingen voor elkaar weten te krijgen. Ondanks vele dure en ingewikkelde woorden konden we het goed volgen en ik zag persoonlijk interessante raakvlakken met bijvoorbeeld sales en marketing (zaken die mij doorgaans meer interesseren). Bijvoorbeeld de kunst om een gesprekspartner te overtuigen van eigen visie of juist breekpunten te omzeilen om toch gezamenlijk stappen te zetten. De omgang met verschillende typen mensen en situaties. Deze vaardigheden komen eigenlijk overal in terug, waar mensen samen moeten werken. Toch wel erg interessant dus! Al met al denk ik dat iedereen van ons op zijn of haar eigen manier raakvlakken vond met de activiteiten, bevindingen en interesses van Alex. Dat deed me ook weer beseffen hoe mooi het is om met zo veel verschillende mensen in een groep te zitten. Allemaal mensen die in een ander vakgebied keihard carrière aan het maken zijn en met veel enthousiasme en openheid zijn of haar ervaringen en kennis willen delen.

Alex kwam met bijzondere verhalen over een scheldende burgemeester (ergens te vinden op YouTube; Cursing mayor Tucson), ingetogen opperbevelhebbers (dat zou je toch niet verwachten?) en de snelheid waarmee hij tot diep in het zakelijke en politieke jetset wereldje door brak. Zo kwam hij in contact met een eigenaar van een Stadion waar hij een week lang alle wedstrijden en evenementen VIP gratis mocht bijwonen, waardoor hij ook weer in contact kwam met de “upperclass” zakenlui in die regio. Ok Alex “you won”, ik heb genoten van je verhaal en ik heb enorm veel respect voor wat je allemaal al hebt bereikt. Ik vroeg na afloop al even naar je toekomstplannen/ambities en ik denk dat je hard op weg bent om dat allemaal te behalen. Vergeet je niet wie je trakteerde op een biertje, die druilerige maandag avond in het pittoreske Alkmaar? Ik verwacht toch zeker een biertje terug, straks, bij jou op kantoor in Den Haag! : P

Bedankt voor de presentatie Alex en via deze weg nogmaals, welkom bij de club!!