Maandag 20 januari was het weer tijd voor een bijeenkomst van onze club, bij Laurens in Alkmaar. Ditmaal stond er een presentatie in de planning van Natasja van der Woude fotograaf en uitvaartbegeleidster. Op zichzelf al een bijzondere combi! Natasja zou zich echter in dit geval even alleen richten op het onderdeel fotografie. We waren al ingeseind dat ze een presentatie ging geven waarna er wat foto’s gemaakt zouden worden. Even de haartjes goed doen dus.

Het bleek een leuke en interessante presentatie met praktische tips voor het maken van mooie foto’s en verschillende weetjes. Wist je bijvoorbeeld dat het begrip “kiekje” ooit is ontstaan omdat een fotograaf genaamd “Kiek” regelmatig snachts dronken studenten aan de deur kreeg, met het verzoek een hilarische groepsfoto te maken? Hij had daar natuurlijk totaal geen zin in maar het betaalde goed dus hij schoot de foto “even snel” zonder al te veel moeite te doen. Aldus, het fenomeen “kiekje” was geboren.

Maar toen…kwam de fotoshoot. Sommige mensen zijn een natuurtalent met dat soort dingen! Maar die zitten volgens mij nog niet bij onze club hahaha..(ben jij dit wel, kom snel eens langs!! ;)…Maar goed, de shoot..Misschien ken je het wel, je gaat vol goede moed staan, volgt de instructies van de fotograaf op maar het blijkt bar moeilijk om ook maar een beetje schappelijk op de foto te komen. Welke hand moet waar? Hoofd meer naar links? Jouw links of mijn links!? En ondertussen staat 10 man achter de fotograaf te glunderen van leedvermaak over jouw onbekwaamheid en gestuntel. Ten overmaat van ramp krijg je ook nog binnen 1 minuut kramp rond je mond en wangen waardoor je er nog net een soort krampachtige half bakken lach uitperst. 10 pogingen later ben je blij dat de fotograaf het opgeeft. De fotograaf rond af door de minst lelijke versie van jezelf te tonen met de opmerking dat er een erg leuke tussen zit! Keiharde leugen, maar het werd gewaardeerd! Volgende keer maar gewoon weer een “kiekje”……

We sloten de avond af aan de bar. Waren daar maar wat foto’s geschoten! Daar ben ik namelijk meer in mijn “natuurlijke habitat”. 😉

De portretten komen binnenkort op de site en ik moet toegeven dat Natasja van de anderen een prachtig plaatje heeft weten te maken. Dan is Photoshop toch een heel mooi product! Hahaha…Nee zonder dollen, het zijn hartstikke leuke foto’s geworden, het ging allemaal prima en het was helemaal niet zo erg (of niet helemaal zo erg) als ik in bovenstaand verhaal doe vermoeden. Ik moet de aandacht van de lezers toch vasthouden hé!! ; )

Ik wil hierbij namens onze club Natasja bedanken voor haar invulling van de avond en de foto’s!! Weer wat geleerd!

Groetjes,

Nick Zuurbier