Dinsdag 25 november was het zo ver. Het weer deed het niet vermoeden, maar het was tijd voor ijs. Zo veel ijs als wij op konden. Over zoveel ijs kan een kind slechts dromen. Ja beste mensen, deze bewuste avond mochten wij op bezoek bij Ed van Baar en zijn gerenommeerde ijssalon Di Fiorentina in Heiloo.

Bij aanvang om een uur of 20.00u verzamelden wij met een groepje van ca. 15 mensen aan de voor velen welbekende ijsvitrine in het prachtige pand aan de Kennemerstraatweg. Ik persoonlijk kan me nog goed herinneren hoe – inmiddels ca. 10 jaar geleden – werd gesproken over de wilde plannen voor een ijssalon in het oude bankgebouw. Een gok, avontuur en enorme uitdaging. Ik had toen niet alles meegekregen, maar begreep nu van Ed dat Di Fiorentina niet zonder slag of stoot tot stand is gekomen. Er moest flink verbouwd worden en er moest vergunning verleend worden waarbij de gemeente, omwonenden en diverse plaatselijk organisaties moesten goedkeuring verlenen. Van beschermde vleermuizen tot onvoorziene kosten wegens gestolen koperen geveldelen, het is allemaal langskomen en het heeft maanden geduurd voordat het eerste ijsje geschept kon worden. Wat een geld, geduld en inzet moet dat gekost hebben. Door mijn werk herken ik het verhaal van Ed in die van vele anderen en kan ik melden dat niet altijd succes wordt behaald. Hierdoor kon ik mij goed verplaatsen in de problematiek die overwonnen moest worden en geniet ik enorm van hetgeen er is neergezet. Het overwinnen van tegenslagen, het behalen van successen en passievol ondernemerschap zijn toch altijd een prachtig schouwspel.

En dan ook nog de wetenschap dat Ed oorspronkelijk uit het bankwezen kwam en dus helemaal geen ervaring had in deze branche. Een gewaagde carrière move. Als hij bij mij aan tafel zijn plannen had voorgelegd, had ik hem misschien wel voor gek verklaard. Maar goed, Ed bleek niet gek en ging gedegen te werk. Hij volgde opleidingen in Italië en werd volwaardig ijsmeester. Hij bepaalde zijn visie en koos er daarbij voor om veel te bieden voor je geld. “Wij verkopen grote ijsbollen en zijn hierin alles behalve zuinig. Nooit kom je hier tekort!”, aldus Ed van Baar.

Naast mooie persoonlijke verhalen en ervaringen kregen wij nog een rondleiding door het gehele pand en vertelde Ed openhartig over zijn bedrijfsprocessen en onderscheidende elementen. Inkoop, marketing, samenwerkingen met artiesten, goede doelen. Er kwam enorm veel langs. Extra interessant voor ondernemers of mensen met een ondernemende functie, maar zeker ook gewoon voor iedereen Met interesse voor zijn verhaal. Wederom een enorm geslaagd bedrijfsbezoek!

Uiteraard sloten we af met een ijsje en schoten we nog even bijgesloten foto. Het is weer een plaatje vind je niet?

Grappig detail is nog dat tijdens ons bezoek – tot een uur of 22.00u savonds – er nog meerdere klanten aan de deur kwamen om ijs te halen. En dat op een kille herfstdag in november. Hoe is het toch mogelijk!? Wij snappen het nu wat beter. Hier staat iets unieks, misschien zelfs magisch, maar in ieder geval een bevlogen ondernemer met belachelijk lekker ijs.

Ed, bedankt voor je gastvrijheid en openheid en namens onze gehele club wens ik je hierbij hele goeie zaken verder! Reinier (van onze club), bedankt voor het organiseren van dit bedrijfsbezoek! Topper!

Lijkt jou het ook leuk om eens mee te gaan op bedrijfsbezoek? Meld je aan via rotaryalkmaaryoungambition@gmail.com en haak gerust een keer aan. Verwacht niet altijd gratis ijs hoor!! ; )

Groet,

Nick Zuurbier